In de schijnwerpers

Ewine van Dishoeck

Voor astronome Ewine van Dishoeck, lid van het Gebiedsbestuur van NWO Exacte Wetenschappen, was 2015 een mooi jaar. Zij kreeg de Lodewijk Woltjer Lezing toegekend voor haar indrukwekkende carrière in de moleculaire astrofysica, in het bijzonder op het gebied van ster- en planeetvorming. Daarnaast werd bekend dat zij vanaf 2018 de nieuwe president wordt van de Internationale Astronomische Unie (IAU).

Afgelopen juni hield Van Dishoeck de Lodewijk Woltjer Lezing voor de European Astronomical Society (EAS) op Tenerife, tijdens de European Week of Astronomy and Space Science. De lezing, vernoemd naar de Nederlandse astronoom Lodewijk Woltjer, ken de EAS toe aan astronomen met een onderscheidende wetenschappelijke carrière.

President-Elect IAU
Tijdens de driejaarlijkse Algemene Vergadering van de IAU is Van Dishoeck gekozen als de nieuwe president-elect. Van 2018-2021 zal zij, de meest geciteerde moleculair astrofysicus ter wereld, de 32ste voorzitter zijn van deze prestigieuze vakorganisatie die astronomen wereldwijd verenigt. Tot die tijd maakt zij deel uit van de dagelijks leiding van de organisatie. Van Dishoeck wordt de vijfde Nederlandse IAU president. ‘Het is een enorme eer en uitdaging om de IAU te gaan leiden’, zegt Van Dishoeck. ‘Ik zet mij graag in om astronomen uit de hele wereld bij elkaar te brengen, vooral de jonge mensen, en om ons prachtige vakgebied uit te dragen naar het algemene publiek.’

Talent en vrij onderzoek

Interview NRC Handelsblad